Chia Tekvicové semiačka Slnečnicové semiačka Marhuľové jadrá

Semená väčšinou obsahujú veľa zdraviu prospešných látok, ale je nutné ich jesť surové. Teplo im nesvedčí, nie to ešte praženie. Môžeme ich ale namočiť, rozomlieť alebo urobiť z nich kašu. Nepoužívajte k jedlu semená solená alebo potiahnuté cukrom.

1. Chia semená

Sú vynikajúcim zdrojom vlákniny, bielkovín a antioxidantov, najbohatším zdrojom omega-3 mastných kyselín. Konzumácia môže znížiť bolesť kĺbov, pomôcť pri chudnutí, poskytuje energetickú podporu a ochranu proti závažným ochoreniam, ako je cukrovka a srdcové choroby. Semená sú bezlepkové. Zlepšujú tiež funkciu mozgu, pôsobia antidepresívne, podporujú srdce a pečeň.

 

2. Konopné semienka

Konope posilňuje imunitu a odstraňuje toxíny. Konzumácia semien v akejkoľvek forme by mohla pomôcť, ak sa ľudia zle hoja. Semená sa používajú na liečbu nutričných ​​nedostatkov, pri tuberkulóze a poruchách vstrebávania živín. Sú tiež vynikajúcim zdrojom ľahko stráviteľných bielkovín. Majú viac esenciálnych mastných kyselín ako ľan alebo iné druhy orechov či olejov. Obsahujú perfektný pomer 3:1 Omega-6 kyseliny linolovej a Omega-3 kyseliny linolénovej pre kardiovaskulárne zdravie. Bohatý zdroj fytonutrientov, ktoré chránia vašu imunitu, krvný obeh, tkanivá, bunky, orgány, kožu a mitochondrie.

Pozor: technické konope neobsahuje prakticky žiadne množstvo látky THC.

 

3. Semená z granátových jabĺk

Granátové jablká sú bohatým zdrojom antioxidantov. Preto pomáhajú chrániť bunky tela pred voľnými radikálmi, ktoré spôsobujú predčasné starnutie. Granátové jablká majú obzvlášť vysoký obsah polyfenolov, ktoré pomáhajú znižovať riziko vzniku rakoviny a srdcových chorôb. Šťava má vyššiu antioxidačnú aktivitu ako zelený čaj a červené víno​​. Granátové jablko s jedlými semenami má vysoký obsah vitamínu C a draslíka, nízky obsah kalórií a je tiež dobrým zdrojom vlákniny, chráni steny ciev pred kôrnatením. Toto ovocie je tiež prospešné pre kosti, znižuje poškodenie chrupavky u ľudí s artritídou, tlmí zápaly a potláča enzýmy, ktoré ničia chrupavky.

 

4. Ľanové semienka

Vláknina z ľanových semien potláča chuť do jedla a tak podporuje chudnutie. Semienka obsahujú mastnú kyselinu ALA (alfa-linolénová), ktorá má silný protizápalový účinok. Prostredníctvom ALA a lignanov sa znižuje riziko rakoviny. Lignany pomáhajú stabilizovať hladinu hormónov, čo zmierňuje príznaky menopauzy a potenciálne môže znížiť riziko vzniku rakoviny prsníka a prostaty. Vláknina ľanového semena podporuje funkciu čriev. Ľan ďalej znižuje hladinu cholesterolu v krvi, pomáha znižovať riziko srdcového infarktu a mozgovej mŕtvice. Podrvené ľanové semienko poskytuje väčšiu nutričnú ​​výhodu ako celé semeno. Rozdrvte a pridávajte ich do smoothie, do šalátov a koktailov.

 

5. Tekvicové semienka

Sú veľmi bohaté na bielkoviny, 200 gramov semien uspokojí celodennú potrebu bielkovín. Tekvicové semená sú tiež dobrým zdrojom vitamínu B a B-6. Je to úspešný bojovník proti depresiám, chemická zložka L-tryptofán zlepšuje náladu. Semienka sú tiež dobrou prevenciou proti obličkovým kameňom. Okrem toho tieto semienka pomáhajú vysporiadať sa s parazitmi, ako sú napríklad pásomnice.

 

6. Marhuľové jadrá

Medzi živinami, ktoré jadrá marhúľ obsahujú, je významný vitamín B17, ten napáda rakovinové bunky, a tak môže pomôcť predísť rakovine. Amygdalín (vitamín B17, Laetrille) je obsiahnutý v stovkách potravín, ale tie, ktoré sú mimoriadne bohaté na amygdalín, miznú zo západnej stravy.

10 až 12 jadier denne by malo byť podľa biochemika Ernsta Krebsa dobrou prevenciou proti rakovine.

 

7. Sezamové semená

Sú vysoko cenená pre olej, ktorý je mimoriadne odolný proti žltnutiu. Nielen, že sú sezamové semienka veľmi dobrým zdrojom mangánu a medi, ale sú tiež dobrým zdrojom vápnika, horčíka, železa, fosforu, vitamínu B1, zinku a vlákniny. Sezamové semienka obsahujú sesamín a sesamolín, látky, ktoré znižujú úroveň cholesterolu a pôsobia ako prevencia vysokého krvného tlaku, tiež chránia pečeň pred oxidačným poškodením.

 

8. Slnečnicové semienka

Vynikajúci zdroj vitamínu E, ktorý neutralizuje v tele voľné radikály, ktoré poškodzujú bunkové membrány, mozgové bunky a zvyšujú cholesterol. Semená tiež obsahujú veľké množstvo fytosterolov, zlúčenín, ktoré znižujú hladinu cholesterolu, zvyšujú imunitu a znižujú riziko niektorých druhov rakoviny. Sú dobrým zdrojom horčíka, ktorý pomáha znížiť nebezpečenstvo astmy, znižuje vysoký krvný tlak a pôsobí preventívne proti migréne, rovnako ako znižuje riziko srdcového infarktu a mozgovej mŕtvice.

 

9. Rasca

Semená rasce sa používajú od staroveku. Rasca je vhodná pre zažívacie poruchy a ako antiseptikum. Semená sú samé o sebe bohaté na železo a pomáhajú zvýšiť pôsobenie pečene. Rasca zmierňuje príznaky prechladnutia, šťava z neho je povzbudzujúca a podporuje metabolizmus.

 

10. Hroznové jadierka

Extrakt z hroznových jadierok môže predchádzať srdcovým ochoreniam, ako je vysoký krvný tlak a vysoký cholesterol. Tým, že obmedzuje oxidáciu lipidov, môžu fenoly v hroznových jadrách znížiť riziko srdcových ochorení. Jeden výskum preukázal, že extrakt z hroznových semien likviduje určitý druh rakovinových buniek, pričom zdravé bunky nepoškodil.

 

 

Zdroj: http://preventdisease.com/news/13/021913_The-Top-10-Healthiest-Seeds-on-Earth.shtml

 

 

 

 

Späť hore