Banány Strukoviny Ryby

Draslík je dôležitý minerálny prvok (alkalický kov), ktorý odborníci na výživu nazývajú makroprvkom, pretože je potrebný pri elektrochemických dejoch v organizme vo veľkých množstvách.

Úlohy draslíka:

- zohráva dôležitú úlohu pri transfere vzruchov v nervoch a svaloch, pri udržovaní normálnej nervovej dráždivosti, v procese bunkovej látkovej výmeny, pri enzýmových reakciách a syntéze svalových bielkovín z aminokyselín v krvi,

- uplatňuje sa pri trávení sacharidov, pri prenose glykogénu, stimuluje vylučovanie inzulínu,

- podieľa sa na zachovávaní rovnováhy pH v tele, ovplyvňuje osmotický tlak vo vnútrobunkovej tekutine a hospodárenie s vodou,

- vo väčšom množstve pôsobí diureticky – pomáha z tela odstraňovať škodlivé látky,

- je dôležitý pre správny rast, udržiava pokožku zdravú, stimuluje činnosť obličiek pri zbavovaní sa toxicity.

Jeho výborným zdrojom je sušené mlieko, no nájdeme ho aj v bežnom mlieku a mliečnych výrobkoch, rybách, mäse, banánoch, strukovinách, sóji a zemiakoch. Tvorí súčasť energetických tyčiniek a niektorých športových nápojov.

Odporúčaný príjem draslíka predstavuje 2000 - 4000mg.

Dôvodov nedostatočného zásobovania draslíkom môže byť viacero. Takto organizmus reaguje na nesprávnu výživu, alkoholizmus alebo anorexiu. K strate draslíka dochádza aj pri športe (potení), pobyte v saune, ťažkej fyzickej práci, zvracaní a hnačkách. Pri jeho nedostatku stúpa krvný tlak, srdcová činnosť sa stáva nepravidelnou, objavuje ospalosť a svalové kŕče. Pri nadbytku je naopak tlak naopak nízky, človek pociťuje brnenie v končatinách, pocity slabosti, niekedy sa objavuje i zvracanie alebo hnačky. Rovnako ako nedostatok i nadbytok draslíku môže vážne ohroziť rytmus nášho srdca, až jeho zástavu.

Späť hore