Obilné klíčky Strukoviny Ryby

Fosfor je druhým najčastejšie zastúpeným minerálom v ľudskom tele, nachádza sa prakticky všade v ľudskom tele. Nájdeme ho v kostiach, zuboch, krvi a ďalších tkanivách. Zohráva dôležitú úlohu v niektorých významných biochemických reakciách, napr. aj pri aktivácii samotného vitamínu B. Je dôležitý pre bunky a pomáha zachovávať správnu rovnováhu kyselín a zásad v organizme.

Úlohy fosforu:

- pozitívne ovplyvňuje kvalitu kostí a zubov (je dôležitý pre telesný rast),

- dôležitý pri svalovej kontrakcii a prenose vzruchov z mozgu,

- podieľa sa na správnom fungovaní kostrového a priečne pruhovaného svalstva a nervov,

- napomáha premene bielkovín, tukov a glycidov,

- tvorbe nukleových kyselín,

Odporúčaná denná dávka je približne 800 až 1200mg (u dojčiacich matiek).

Jeho výborným zdrojom je červené mäso, zemiaky, ryby, vajcia, obilie, mliečné výrobky, orechy a strukoviny. Keďže ho človek získava väčšinou v dostatočnej miere v dennodennej potrave, jeho nedostatok je veľmi zriedkavý. Pri nedostatku dochádza k telesnej únave, triaškám, podráždenosti, oslabeniu kostí, zubov, krvácaniu z ďasien. K jeho predávkovaniu dochádza málokedy, hlavne pri nefungujúcich obličkách a činnosti prištítnych teliesok.

Keďže ho človek získava väčšinou v dostatočnej miere v dennodennej potrave, jeho nedostatok je veľmi zriedkavý. Pri nedostatku dochádza k telesnej únave, oslabeniu kostí, zubov a krvácaniu z ďasien.

Späť hore