Listová zelenina Tekvicové semená Sója

Horčík je štvrtým najviac zastúpeným minerálom v ľudskom tele podieľajúcim sa na viac ako 300 rôznych biochemických reakciách a na vyše 100 enzymatických procesoch. Polovica horčíka v tele sa nachádza priamo v bunkách celého tela, zvyšok sa spolu k fosforom a vápnikom ukladá v kostiach. Iba 1% horčíka je v krvi, a preto sa naše telo musí mimoriadne snažiť, aby hladina horčíka bola vyrovnaná.

Úlohy horčíku:

- stabilizuje bunkové membrány interakciou s fosfolipidmi,

- napomáha získať a využívať slnečnú energiu,

- je dopravcom inzulínu, kontroluje hladinu cukru v krvi,

- pozitívne vplýva na srdcovocievny systém a zúčastňuje sa na nervovo-svalovej dráždivosti,

- podporuje činnosť čriev, žlčníka a močového mechúra,

- zabraňuje ukladaniu vápniku v obličkách a vzniku obličkových kameňov.

Odporúčaná denná dávka pre mužov je v rozmedzí 400 a 420mg horčíka každý deň, u žien o niečo menej - od 310 do 320mg po 450mg (u tehotných). Skoro výlučne sa nachádza v rastlinnej potrave (zelenej listovej zelenine, ovsených vločkách a slnečnicových, sezamových a tekvicových semenách). Nájdeme ho aj v sóji, kakau, orechoch, čokoláde a banánoch.

Pri nedostatku horčíka sa u človeka môže dostaviť srdcová arytmia, zlyhanie činnosti obličiek, podráždenosť, únava a neuromuskulárna disfunkcia. 

Nadbytok naopak spôsobuje nevoľnosť, hnačku, letargiu, problémy s dýchaním, rapídne zníženie krvného tlaku a závraty.

Späť hore