Chaluhy Zázvor Zemiaky

Mangán je minerál príznačný nielen pre svoje antioxidačné vlastnosti, ale aj pre celý rad ďalších fyziologických účinkov súvisiacich s metabolickými procesmi v kostiach a nervovom tkanive. Podieľa sa na tvorbe interferónu, dôležitej protivírusovej látky, účinnej proti vzniku niektorých nádorov.

Úlohy mangánu:

- zúčastňuje sa na syntéze cholesterolu a mastných kyselín,

- potrebný pre tvorbu bielkovín, cukrov, tukov a cholesterolu,

- likviduje retrovírusy,

- podporuje mužskú potenciu, tvorbu pohlavných hormónov a tvorbu materského mlieka,

- ochraňuje pred rednutím kostí a artrózou.

Odporúčaná denná dávka mangánu je u kojencov 0,3-0,6mg a u dospelých 2-5 mg. Je zastúpený v zemiakoch, celozrnej múke, ryži, zelenej listovej zelenine, káve, zázvore a chaluhách. Nájdeme ho aj v kôstkach papáje, manga a iných južných plodov.

Pri nedostatku sa môžu vyskytnúť problémy s očami a ušami, zvýšenie hladiny cholesterolu a krvného tlaku, straty pamäti, svalé kŕče, poškodenie pankreasu. Za bežných okolností u človeka nadbytok mangánu nie je možný, pretože do tela sa vstrebe len toľko, koľko telo potrebuje.

Späť hore