Orechy a semená Listová zelenina

Železo je stopový prvok potrebný pri základných životných funkciách. Je nevyhnutnou súčasťou hemoglobínu, bielkoviny prenášajúcej kyslík z pľúc k pracujúcim svalom.

Úlohy železa:

- viaže kyslík na červené krvinky, prenos kyslíka z pľúc do celého tela a celkovo výmenu dýchacích plynov

- zabezpečuje normálnu činnosť organizmu - mozgu, svalov, štítnej žľazy a imunitného systému

- pomáha predchádzať anémii

- podieľa sa na tvorbe energie

Odporúčaná denná dávka železa je u dospelých ľudí 10-15mg, u tehotných žien 30-40 mg a u detí 8-15 mg. Keďže je železo ťažko vstrebateľné (do tela sa dostáva iba 10% z celkového príjmu železa), je doporučená denná dávka železa omnoho vyššia ako je jeho denná strata. V strave sú dobrým zdrojom tohto prvku červené mäso, vnútornosti, vajcia, orechy a listová zelenina.

Jeho nedostatok spôsobuje chudokrvnosť, obezitu, tráviace ťažkosti, únavu, bledosť a dýchavičnosť. 

Prebytok železa spôsobuje v tkanivách tvorbu voľných radikálov, čo býva príčinou rakoviny, srdcových chorôb, cirhózy pečene, cukrovky..

Späť hore