Koreňová zelenina Listová zelenina

Zdroj: Regionálny úrad verejného zdravotníctva

http://www.ruvzvk.sk/zelenina.html

Mrkva
:

Najbohatším zdrojom provitamínu A - karoténu je surová mrkva. Obsahuje aj hodne vitamínu B, C, D, E a K. Z minerálnych látok obsahuje organicky viazaný vápnik, horčík, železo, fosfor, kremík a síru. Mrkvová šťava je účinným prostriedkom prevencie chorôb, pretože zvyšuje odolnosť organizmu. Je základnou zložkou väčšiny liečivých zeleninových štiav. Karotén obsahuje žlté farbivo, ktoré sa počas pitia mrkvovej šťavy dostáva aj do kože a sfarbuje ju do žlta. Je to len prechodný, neškodný zjav, ktorý po nejakom čase samovoľne vymizne.
Pre svoj obsah vitamínov, enzýmov a minerálnych látok je mrkvová šťava odporúčaná počas gravidity, kedy by sa jej malo vypiť až 1- 2 litre . Budúce matky majú po takejto kúre normálny ľahký pôrod a ich deti sú zdravo vyvinuté. Priaznivý je vplyv surovej mrkvovej šťavy aj na kožné, žalúdočné a očné choroby. Pri nábore žiakov do leteckých učilíšť v USA boli mnohí kandidáti odmietnutí pre chybu zraku. Po kúre so surovou mrkvovou šťavou boli niektorí uznaní za schopných a boli prijatí na učilište.
Mrkvová šťava je účinným prostriedkom aj v niektorých prípadoch ženskej neplodnosti. Najväčší jej význam je v prevencii a liečení nádorových ochorení.

 

Červená repa - cvikla
:

Napriek tomu, že obsahuje len malé množstvo železa, je pokladaná za výborný krvotvorný prostriedok. Obsahuje provitamín A a vitamíny skupiny B. Z minerálnych látok obsahuje okrem železa draslík, horčík, síru, fosfor. Zbavuje organizmus toxických látok. Je účinným prostriedkom proti chudokrvnosti, menštruačným poruchám, vysokému krvnému tlaku, reumatizmu, klimakterickým ťažkostiam a v kombinácii s inými šťavami aj proti rakovine.

 

Zemiaky
:

Okrem škrobu a bielkovín obsahujú zemiaky vitamín C, B a K, ako aj minerálne látky: vápnik, draslík, železo a horčík. V naklíčených zemiakoch a ich na zeleno sfarbených častiach je toxický solanin. Tieto časti treba pred použitím odstrániť. Naproti tomu obsahom alantoinu je zemiak účinným prostriedkom pri liečení a prevencii paradentózy. Aj roky trvajúca paradentóza sa prikladaním surového zemiaka na zapálené a často hnisajúce ďasná rýchlo zlepší a postupne aj vylieči. Surová zemiaková šťava v kombinácii s mrkvovou šťavou je liekom proti reume, ischiasu, strume a rozdutiu pľúc - emfyzému. Surová zemiaková šťava je výrazne zásadotvorná. To vysvetľuje jej priaznivý liečivý účinok pri prekyslení žalúdočnej šťavy a celého vnútorného prostredia.
Varením sa zemiaky, podobne ako aj ostatné zeleniny a ovocie, stávajú kyselinotvornými.

 

Uhorky
:

Významný je močopudný účinok uhoriek. Obsahujú draslík, sodík, vápnik, kremík, fosfor a chlór. Podporujú činnosť pečene, žlčníka a čriev. Liečia vysoký a upravujú nízky krvný tlak. Majú detoxikačný účinok a priaznivo ovplyvňujú aj choroby kože, vlasov a nechtov.

 

Kapusta:

Listy kapusty obsahujú draslík, síru, železo a vápnik, ako aj selén, ktorý má protirakovinový účinok. Sú bohaté na vitamín C, B, E a provitamín A. Jej šťava v kombinácii s mrkvovou je účinným liekom pri žalúdočnom a dvanástorníkovom vrede, pri zápche, paradentóze, kožných chorobách a pri prevencii nádorových ochorení.

 

Kel:

Má podobné vlastnosti ako kapusta.

 

Lucerna
:

Podobne ako ostatné listové zeleniny aj lucerna je bohatá na chlorofyl, ktorý hrá podobnú úlohu ako hemoglobín - červené krvné farbivo v ríši živočíšnej. Lucerna obsahuje vápnik, mangán, fosfor, chlór, sodík, draslík a kremík. Šťava z lucerny v kombinácii s mrkvovou šťavou sa odporúča pri srdcovocievnych a pľúcnych chorobách a pri zápale vedľajších dutín nosových. Je jednou z mála rastlín, ktoré vraj obsahujú vitamín B 12. Sušené semená lucerny vhodne dopĺňajú potravu človeka zvlášť v zimných mesiacoch.

 

Zeler
:

Táto zelenina je nielen potravou, ale má aj výborné liečivé účinky. Svojím obsahom organicky viazaného sodíka udržuje vápnik v tekutom stave a tak mu zabraňuje usadzovať sa v tepnách, zhyboch, obličkách a žlčníku. Obsahuje aj veľa horčíka, železa a draslíka. Z vitamínov obsahuje vitamíny skupiny B a vitamín C. V kombinácii s mrkvovou šťavou zabráni vzniku osteoporózy, reumatizmu, astmy, kŕčových žíl, hemoroidov a ďalších ochorení.

 

Hlávkový šalát
:

Z minerálnych látok obsahuje železo, horčík, draslík, vápnik, fosfor, síru a kremík. Z vitamínov sú v ňom prítomné provitamín A a vitamín C. V kombinácii s mrkvovou a inými šťavami je dobrým močopudným a krvotvorným prostriedkom a liekom proti žalúdočným chorobám. Jeho výživná hodnota je síce malá, ale pre svoj obsah chlorofylu a vláknin patrí medzi obľúbené a zdravé zeleniny.

 

Petržlen
:

Obsahuje vápnik, draslík, fosfor, horčík, mangán a vitamín C. V kombinácii s mrkvovou šťavou, v zmesi so šalátovou, špenátovou a zelerovou má močopudný účinok a lieči obličkové a očné choroby, ako aj menštruačné poruchy. Výhodné je ho používať ako náhradu miesto často škodlivého korenia.

 

Špenát
:

Je bohatý na vitamín C a E. Obsahuje železo a kyselinu šťaveľovú. Železo zo surového špenátu sa ľahko vstrebáva a dostáva sa do krvného farbiva, hemoglobínu. Z vareného špenátu sa môže vstrebať len v nepatrnom množstve. Varením sa kyselina šťaveľová viaže s vápnikom a tvorí s ním nerozpustnú anorganickú zlúčeninu, ktorá sa hromadí v obličkách v podobe obličkových kamienkov. Pol litra surovej špenátovej šťavy denne odstráni v krátkom čase aj najúpornejšiu zápchu, ktorá spôsobuje celý rad najvážnejších ochorení.

 

Rajčiaky
:

Obsahujú sodík, draslík, horčík a železo.
Z vitamínov sú bohaté na provitamín A, vitamíny skupiny B a vitamín C. Obsahujú aj kyselinu jablčnú, citrónovú a niečo kyseliny šťavelovej. Tieto kyseliny, kým sú organicky viazané, sú potrebné pri látkovej výmene. Keď sa rajčiaky uvaria alebo konzervujú, viažu sa tieto kyseliny s vápnikom a vytvárajú močové kamienky v obličkách a v močovom mechúri. Čerstvá surová rajčiaková šťava je zásadotvorná. Je to zdravý občerstvujúci nápoj.

 

Cesnak
:

Obsahuje vitamíny A, C, D a vitamíny skupiny B ako aj rôzne éterické oleje. Z minerálnych látok sú v ňom prítomné draslík, vápnik, chlór a horčík. Cesnak má aj antibakteriálny účinok, podmienený obsahom fytoncídov. Úspešne sa používa proti črevným parazitom, proti vysokému krvnému tlaku, ateroskleróze, žalúdočným, črevným a obličkovým chorobám. Rozrezaný, zaoblený strúčik cesnaku, prikladaný na ďasná má priam zázračný účinok pri paradentóze. Tieto blahodarné účinky cesnaku sa uplatnia len v surovom stave. Rôzne prípravky z cesnaku, ako pilulky, kapsule, tabletky, kvapky, sú bezcenné.

 

Cibuľa
:

Z minerálnych látok obsahuje cibuľa vápnik, fluór, železo, sodík a draslík. Baktericídny účinok cibule spôsobujú fytoncídy, rastlinné antobiotiká. Jej účinky sú podobné ako pri cesnaku. Fialová - lahôdková cibuľa je menej ostrá. Je vhodné užívať ju na dezinfekciu ústnej dutiny. Takto chráni pred chorobami horných ciest dýchacích.

 

Zelená paprika
:

Obsahuje veľa vitamínu C, okrem toho aj vitamíny skupiny B a provitamín A. Pre svoj obsah kremíka sa užíva na liečenie lámavosti nechtov, vlasov a ochorení kože. V kombinácii s mrkvovou a špenátovou šťavou je dobrým prostriedkom proti nadúvaniu a črevným kŕčom.

 

Reďkvička
:

Obsahuje horčík, draslík, vápnik, železo, fosfor a síru. Fytoncídne látky, ktoré reďkvičky obsahujú, rozpúšťajú hlien a hoja choroby zažívacieho traktu a priedušiek, ako aj choroby pečene a nervov. Je bohatá na vitamín C a vitamíny skupiny B.

 

Špargľa
:

Močopudný účinok špargle spôsobuje obsah alkaloidu asparagínu. Špargľová šťava spolu s mrkvovou, cviklovou a uhorkovou podporuje liečenie reumy, zápalu nervov, cukrovky, chudokrvnosti a prostaty.

 

Žihľava:


Obsahuje, tak ako zelené listy vôbec, chlorofyl, fytoncídy, vitamíny C, B a provitamín A ako aj kyselinu mravčiu a kremičitú. Je dobrým prostriedkom proti reumatickým chorobám a chudokrvnosti.

 

Púpava
:

Šťava z púpavy obsahuje draslík, vápnik, sodík, horčík a železo. Z vitamínov sú prítomné provitamín A, vitamín B, C a D. Je dobrým prostriedkom proti chudokrvnosti, osteoporóze, chorobám pečene, močového mechúra. V tehotenstve zabráni vzniku zubného kazu a podporuje tvorbu kostí dieťaťa. Šťava sa pripravuje z listov a koreňov púpavy. Keďže je zásadotvorná, neutralizuje prekyslenie organizmu. Mliečna šťava z odtrhnutej stonky púpavy odstraňuje kožné bradavice. Najvhodnejšia je kombinácia púpavovej šťavy s mrkvovou. V kombinácii s cviklovou šťavou je účinná proti paradentóze a menštruačným ťažkostiam.

 

Endívia - čakanka (štrbák):

Je príbuzná púpave a má aj podobné zloženie. Jej obsah provitamínu A je ešte vyšší. V kombinácii šťavy z endívie s mrkvovou, zelerovou a špenátovou je táto zmes účinným prostriedkom proti zrakovým chybám. Po kúre touto šťavou sa v mnohých prípadoch nápadne zlepšil zrak. Predpokladom úspechu však je vylúčiť všetky škodliviny z každodennej stravy. Táto šťava sa predpisuje tiež proti chudokrvnosti, chorobám srdca, pečene a žlčníka, ako aj alergickým chorobám - astme, sennej nádche.

 

Topinambur (sladký zemiak)
:

Obsahuje alkalické minerálne látky, predovšetkým draslík. Keďže obsahuje inzulín, je vhodnou zeleninou aj pre diabetikov. Jeho šťava sa pije v kombinácii s mrkvovou šťavou.

 

Paštrnák siaty:


Je podobného zloženia ako petržlen, ale obsahuje aj síru, kremík a chlór. Proti pľúcnym chorobám - zápalu pľúc, pľúcnej rozodme a tuberkulóze sa odporúča pitie paštrnákovej šťavy, pripravenej z listov a koreňov. Má vraj priaznivý účinok aj pri liečení duševných chorôb. Divorastúci paštrnák je jedovatý!

 

Žerucha
:

Je bohatá na síru, fosfor a chlór. Obsahuje aj draslík, vápnik, sodík, horčík a železo. V kombinácii štiav z mrkvy, špenátu, hlávkového šalátu, červenej repy a vodnice pôsobí proti chudokrvnosti, nádorom a hemoroidom. Žerucha sa veľmi ľahko dá pestovať aj v zime, pretože rýchlo vyklíči a rastie. V zimných mesiacoch dobre nahradí chýbajúce enzýmy a vitamín C.

 

Vodnica - okrúhlica:


Obsahuje vápnik, draslík, sodík a železo. Vzhľadom na mimoriadne vysoký obsah vápnika šťava z vodnice v kombinácii s mrkvovou a púpavovou šťavou je účinným prostriedkom na prevenciu a liečenie osteoporózy a zubného kazu. Varená strava z bielej múky, bieleho cukru a mliečnych výrobkov neobsahuje dostatok organicky viazaného vápnika ani termolabilné vitamíny a enzýmy, takže organizmu treba dodať tieto zložky čerstvými surovými zeleninovými šťavami. Pridaním zelerovej šťavy sa ešte zvýši účinnosť tejto šťavy, pretože zeler svojou alkalitou neutralizuje prekyslené vnútorné prostredie organizmu.

 

Kôpor - fenikel
:

Je vhodnou náhradou za rôzne škodlivé korenie. Zabraňuje vzniku obličkových kamienkov a brzdí vytváranie črevných plynov. Je príbuzný zeleru, má však príjemnejšiu, sladšiu chuť. V zmesi so šťavou mrkvy a červenej repy sa užíva proti chudokrvnosti a menštruačným ťažkostiam.

 

Tekvica
:

Z minerálnych látok, ktoré obsahuje tekvica, je najdôležitejší zinok. Je potrebný pre riadnu funkciu prostaty, urýchľuje hojenie rán, aktivizuje enzýmy a vitamín A. Obsahuje aj železo a vitamíny skupiny B.

 

Horčica
:

Obsahuje okrem síry a fosforu aj horčičný olej a kyselinu šťaveľovú. Podobne ako špenát, ani horčičné listy sa nemajú variť, pretože šťaveľová kyselina by vytvorila s inými minerálnymi soľami kryštáliky, ktoré vedú k vzniku obličkových a žlčníkových kamienkov a reumatoidných ochorení. V malom množstve spolu s mrkvovou a špenátovou šťavou je dobrým prostriedkom proti hemoroidom.

 

Brokolica:

Je u nás zatiaľ pomerne málo rozšírená, hoci by si zaslúžila zvýšenú pozornosť záhradkárov. Je bohatá zvlášť na vitamín C, ktorého je v brokolici viac než v citróne a iných citrusových plodoch. Z vitamínov je tu ešte provitamín A, vitamíny skupiny B a vitamín E. Jej protirakovinový účinok sa pripisuje obsahu enzýmov a stopového prvku selén. Brokolica sa najlepšie hodí k príprave zeleninových šalátov.

 

Draselná zmes
:

Mrkva, zeler, petržlen a špenát sú bohaté na draslík. Tieto zeleniny sú zásadotvorné, preto rýchlo neutralizujú prekyslenie žalúdočnej šťavy, ako aj celého organizmu, a tým odstránia jednu z hlavných príčin vzniku civilizačných chorôb a predčasnej smrti. Zmes štiav z týchto zelenín by mala byť naším každodenným nápojom.

 

Chaluha - morská riasa:


Obsahuje organický jód a celý rad iných minerálnych látok a stopových prvkov, ktoré sú rozpustné v morskej vode. Prášok zo sušenej chaluhy pridaný do zeleninových štiav obohatí našu potravu o vzácne minerálne látky, ktoré sú potrebné k správnej funkcii žliaz, predovšetkým štítnej žľazy.

 

Šťaveľ
:

Je bohatý na šťaveľan draselný, železo, horčík, fosfor, síru a kremík v organickej podobe. Všetky tieto minerálne látky sú veľmi potrebné pre výživu žliaz. Podobne ako špenát, petržlen, zeler a rebarbora, ani šťaveľ sa nesmie variť, pretože šťaveľová kyselina, ktorá je v ňom prítomná, sa viaže s anorganickým vápnikom a vytvára kryštály. Takto vznikajú kamienky v obličkách. Drobné kryštály v zhyboch pôsobia ako piesok v ložiskách jemných strojov, vyvolávajú reumatické bolesti.

 

Fazuľové struky:


Obsahujú látky, ktoré spolu so šťavou z mrkvy, hlávkového šalátu, kelu, červenej kapusty a špenátu napomáhajú zotaveniu pankreasu diabetikov, ktorý potom môže znovu dodávať inzulín, potrebný na spracovanie krvného cukru. Predpokladom však je vylúčiť zo stravy koncentrované polysacharidy, čiže biely cukor, ako aj potraviny živočíšneho pôvodu.

 

Hríby
:

Z minerálnych látok obsahujú hríby železo, síru a meď, vitamín A, vitamín D a vitamíny skupiny B. Minerálne látky aktivizujú enzýmy, potrebné pre transport kyslíka a metabolizmus železa. Hríby sa hodia do zeleninových šalátov. Konzumujeme len také druhy hríbov, o ktorých bezpečne vieme, že nie sú jedovaté.

 

Kyslá kapusta:

Kvasenie - fermentácia je zdraviu škodlivý proces. Kapusta sa fermentuje a konzervuje veľkou dávkou kuchynskej soli. V dnešnej "normálnej" strave prijímame denne priemerne 10 až 20 g kuchynskej soli, kým fyziologická potreba organizmu sú 2 g . Nadbytok je teda až desaťnásobný. Tento nadbytok sa musí z organizmu vylúčiť, ibaže obličky nie sú schopné takú nadmernú úlohu zvládnuť. Prejaví sa to ich zlyhaním, vysokým krvným tlakom a jeho následkami. Človek prijíma soľ nielen zo soľničky, ale takmer zo všetkých konzervovaných potravín. Šunka, syry, bryndza, údené ryby, slané pečivo obsahujú veľmi veľa soli. Okrem toho proces údenia zvyšuje dostatočne ich rakovinotvornosť. Náš organizmus síce potrebuje malé množstvo soli, ale len organicky viazanej. Tú prijímame z potravín rastlinného pôvodu v takom množstve, aké naše telo potrebuje. Preto je rozumné prestať jedlá vôbec soliť.

Späť hore