Uverejnené 20.07.2015

Článok Vitalita 7/2015

Najsladší toxín

Stretávame sa s ním každý deň, pridávame si ho do kávy, čaju, konzumujeme ho v sladkostiach, dezertoch, nápojoch a bez toho aby sme o tom vedeli aj v iných potravinách. Dokonca aj v takých, kde by sme to skutočne nečakali, napríklad aj v niektorých mäsových výrobkoch. Čo to je?

- Cukor!!!

(Problém č.4, prvá časť)

 

Cukor spolu so soľou a pšenicou vytvára trio najbežnejších a najdostupnejších drog, ktoré sú nám kdekoľvek a kedykoľvek k dispozícii. Je to droga, ktorá nás sprevádza celý život, od útleho detstva až po posledný výdych!!!

Celosvetová spotreba tzv “bieleho zlata” neuveriteľne rastie:

- v roku 1700 priemerný človek skonzumoval ročne približne 1,8 kg cukru

- v roku 1800 priemerný človek skonzumoval ročne približne 8 kg cukru

- v roku 1900 priemerný človek skonzumoval ročne približne 30 kg cukru!

 

Na Slovensku bola priemerná ročná spotreba cukru na jedného človeka v roku 2010 okolo 35kg! Celkové množstvo prijatého cukru je však oveľa väčšie, pretože väčšina je v tzv. skrytej forme. Skonzumujeme ho v rôznych iných potravinách, ako napríklad chlieb, pečivo, cestoviny, ryža atď.

 

Prehľad o niektorých cukroch a sladidlách:

Dextróza, fruktóza a glukóza sú monosacharidy, známe ako jednoduché cukry. Hlavný rozdiel medzi nimi je v tom, ako ich vaše telo metabolizuje.

Jednoduché cukry (monosacharidy) môžu spoločne tvoriť komplexnejšie sacharidy (disacharidy) ako napríklad sacharózu (stolový cukor), ktorá je z polovice glukóza a z polovice fruktóza.

Niekoľko jednoduchých cukrov pokope zasa vytvára polysacharidy, ktoré sa nachádzajú v zemiakoch, obilninách, ryži či kukurici.

Vysoko fruktózový kukuričný sirup (HCFS), u nás známy skôr ako glukózovo-fruktózový sirup, je približne 55% fruktóza a 45% glukóza. Tieto čísla sa môžu čiastočne meniť podľa druhu sladidla.

Cukry ako xylitol, glycerol, sorbitol, maltitol, manitol a erytritol nie sú ani cukry, ani alkohol, ale používajú sa ako obľúbené sladidlá. Neúplne sa vstrebávajú z tenkého čreva, takže poskytujú menej kalórií než cukor, ale často spôsobujú problémy ako plynatosť, nadúvanie či hnačku.

Sukralóza (splenda) nie je cukor, napriek podobnému názvu ako má sacharóza a klamlivému marketingu, „vytvorené z cukru“. Je to chlórované umelé sladidlo podobné aspartámu a sacharínu s rovnakými škodlivými účinkami na zdravie.

Agávový sirup, často reklamovaný ako „prírodný“, je zvyčajne vysoko spracovaný a 80 percent z neho je fruktóza. Konečný produkt sa ani zďaleka nepodobá na pôvodnú agávu.

Med je okolo 53% fruktóza, ale je to prírodný produkt, ktorý má v jeho surovej forme množstvo zdravotných výhod. Pokiaľ je samozrejme používaný s mierou.

Stévia je sladidlo, ktoré sa získava z listov rovnomennej rastliny.

(Okrem vyššie uvedených cukrov a sladidiel sa cukor skrýva aj pod inými názvami.)

 

Cukor – zabijak ľudstva

Prvý, kto označil cukor za toxín, bol Dr. Robert Lustig, profesor pediatrie v oddelení endokrinológie na Kalifornskej univerzite v San Franciscu. Doktor Lustig je jeden z vedúcich expertov na detskú obezitu a bol priekopník rozlúštenia metabolizmu cukrov. Mnohé jeho objavy priniesol vo video sérii „The Skinny on Obesity“, v ktorej detailne opisuje nebezpečenstvo konzumácie cukru.

Dôvod, prečo Dr. Lustig označuje cukor za toxín je, že naše telo zaobchádza s cukrom rovnako ako s alkoholom a inými toxínmi, a preto môže cukor rovnako poškodiť pečeň a iné orgány.

Podľa Dr. Lustiga, práve nadmerná konzumácia cukru spôsobila prudký nárast zdravotných problémov a s nimi súvisiacich finančných nákladov. Aj keď nadmerná konzumácia cukru je hlavným vinníkom obezity, Dr. Lustig ju neoznačuje ako hlavnú príčinu zdravotných problémov. Podľa neho až 20% obéznych ľudí má perfektne fungujúci metabolizmus a nadmerná váha neovplyvní ich dĺžku života. Rovnako to platí pre 60% normálne vážiacich ľudí. Avšak, 80% obéznych a 40% normálne vážiacich ľudí trpí metabolickou dysfunkciou, ktorá je spôsobená nadmernou konzumáciou cukrov, najmä fruktózy.

Metabolická dysfunkcia je zasa spojená s prakticky všetkými civilizačnými ochoreniami.

Tieto ochorenia sú:

- Cukrovka typu 2

- Vysoký krvný tlak

- Problémy s tukmi

- Srdcovo-cievne problémy

- Nealkoholová tuková choroba pečene

- Syndróm polycystických vaječníkov

- Rakovina

- Demencia

 

Mnohé z uvedených ochorení zaznamenali prudký nárast hlavne za posledných 40 rokov. Vtedy začala vlna nízkotučných výrobkov a prudko sa zvýšila spotreba cukru. V skutočnosti sa zvýšila spotreba hlavne „skrytých cukrov“ v podobe rôznych sladidiel, ktoré sú pridávané do technologicky spracovaných potravín. Napríklad použitie fruktózového kukuričného sirupu u nás známeho ako glukózovo-fruktózový sirup sa zvýšilo medzi rokmi 1970 a 2010 o neuveriteľných 10 673 percent, čo ďaleko prevyšuje zmenu v príjme akejkoľvek inej potraviny alebo skupiny potravín.

 

Čo je výsledkom takéhoto ohromného nárastu cukru vo výžive???

V roku 2010 bolo na Slovensku už vyše 340.000 diabetikov, z ktorých vyše 2 000 sú deti do 18 rokov. To predstavuje skoro trojnásobný nárast oproti roku 1980, kedy bolo na Slovensku 122.000 diabetikov. Skoro 7% obyvateľstva na Slovensku má cukrovku, z čoho vyše 50 percent tvoria osoby vo veku medzi 50 až 69 rokov. Každý asi päťnásty človek a trinásty dospelí na Slovensku má cukrovku. Koľko ľudí má pre-diabetes je však otázne. 90 až 95% všetkých prípadov cukrovky predstavuje diabetes typu 2. To znamená, že sa jedná o cukrovku spôsobenú nevhodnou stravou a zlým životným štýlom.

Nejde však len o samotnú cukrovku. Nadmerná konzumácia cukru je hlavným vinníkom aj ostatných, životným štýlom navodených ochorení ako srdcovo-cievne ochorenia či rakovina.

Tieto ochorenia „životného štýlu“ zabíjajú prvýkrát v histórií viac ľudí ako prenosné ochorenia!!!

 

Kalória nie je kalória

Jeden z najväčších mýtov, ktorý dokonca prispieva k zhoršeniu zdravia v západnom svete, je viera, že „kalória je kalória“. Tento mýtus patrí medzi prvé veci, ktoré sa dietológovia učia na škole. Nanešťastie, toto tvrdenie je úplný nezmysel. Ďalšia dogmatická viera, ktorá jednoducho nie je pravdivá, je myšlienka, že obezita je výsledok konzumácie nadmerného množstva jedla spolu s nedostatočným pohybom. Tieto tvrdenia sú chybné a vedecky vyvrátené.

V roku 1985, bežný človek skonzumoval priemerne 2 655 kalórií denne. V tom čase 0,62 percenta celosvetovej populácie malo cukrovku. V roku 2010 sa priemerný denný kalorický príjem zdvihol len o 8% na úroveň 2 866 kalórií denne. Počet diabetikov však vzrástol o 727% na úroveň 5,13% celosvetovej populácie! Vedci teda začali skúmať hlbšie, aby odhalili, čo také ľudia konzumujú, čo najviac prispieva ku globálnej kríze obezity a s ňou súvisiacich zdravotných problémov. A čo vedci zistili???

Kalória nie je kalória!!!

Rozhodujúci je zdroj kalórií, ktoré konzumujeme. Vedci zistili, že existuje len jedna potravina na Zemi, ktorá sa vďaka jej jedinečnému zloženiu metabolizuje v tele ako oboje, tuk, aj sacharid. A touto potravinou je cukor.

Všeobecne je cukor 50 krát účinnejší než kalórie z hľadiska spôsobovania cukrovky. Prečo má cukor taký mimoriadne účinný efekt?

Odpoveď leží v jeho unikátnej štruktúre. Cukor sa totiž dokáže metabolizovať ako oboje, tuk, aj sacharid. Je to preto, že cukor obsahuje aj glukózu, aj fruktózu. A každý z týchto cukrov vaše telo spracúva rozdielne.

Pokračovanie v ďalšom čísle.

Archív noviniek

Späť hore