Uverejnené 10.11.2013

Konzumujte kokos a budete zdraví

Kokosový olej sa radí medzi potraviny, ktoré sú označované ako superfoods, čiže potraviny s mimoriadnymi prínosmi pre ľudské zdravie. Kokosový olej má jedinečnú kombináciu mastných kyselín. Rozhodne sa nemusíte báť, že pri bežnej konzumácii kokosového oleja priberiete, pretože naopak spaľovanie tukov zlepšuje.

 

Unikátna kombinácia mastných kyselín

Kokosový olej je jedným z najbohatších zdrojov nasýtených mastných kyselín. Možno si teraz hovoríte, že je to zlá správa, ale tomu tak zďaleka nie je. Škatuľkovanie typu "nenasýtené mastné kyseliny sú zdravotne prospešné a nasýtené mastné kyseliny ľudskému telu škodí" je zavádzajúce a teda úplne nesprávne. Naše telo priamo vyžaduje niektoré nasýtené mastné kyseliny, pretože plnia rad dôležitých funkcií: sú zdrojom energie, chránia vnútorné orgány, slúžia ako základný stavený prvok pri tvorbe hormónov a rozpúšťajú rad vitamínov (A, D, E, K). Je teda obrovský rozdiel v tom, či prijímame nasýtené mastné kyseliny z prírodných a pre telo prospešných zdrojov (kokos), alebo zo spracovaných potravín, ktoré telu škodia (syr, steak).

 

Nasýtené KYSELINY so stredne dlhým reťazcom

Vysvetlené ešte presnejšie. Kokosový olej obsahuje nasýtené kyseliny so stredne dlhým reťazcom. V bežnej varenej potrave sa naopak stretávame s nasýtenými kyselinami s dlhým reťazcom. Rozdiel je teda v tom, že kyseliny v kokosovom oleji sú metabolizované inak. Zo zažívacieho traktu sú rýchlo vstrebávané pečeňou a využívané ako rýchly zdroj energie, alebo sa premenia na ketolátky, ktoré dokonca majú liečebné účinky na choroby ako sú epilepsia alebo Alzheimerova choroba.

 

Po kokose sa rozhodne nepriberá

Niektorí nutriční ​​terapeuti chudnúcim ľuďom často odporúčajú vyhýbať sa akýmkoľvek tukom. Ako sme už však spomenuli, nie je tuk ako tuk. Po kokose sa rozhodne nepriberá. Švajčiarski vedci z University of Geneva prevádzali štúdiu, ktorá mala toto tvrdenie dokázať. Zistili, že triglyceridy so stredným reťazcom (MCT) v kokosovom oleji môžu zvýšiť výdaj energie v porovnaní s rovnakým množstvom kalórií z tukov s dlhším reťazcom. Zo štúdie vyplýva, že 15 - 30 g MCT zvyšuje počas 24 hodín výdaj energie o 5 %, čo je približne 120 kalórií za deň. Kyseliny obsiahnuté v kokosovom oleji navyše znižujú chuť do jedla, čo môže mať v dlhodobom horizonte veľmi priaznivý vplyv na telesnú hmotnosť. Je to pre vás dobrá správa? Myslím si, že áno. Väčšina ľudí je v dnešnej dobe obéznych a urputne sa snažia schudnúť. Nedarí sa im však prekonať chuť na tučné jedlá, a preto opakovane porušujú svoje striktné pravidlá (väčšinou sa večer napchajú niečím nezdravým). Konzumáciou kokosu uspokojíte vašu chuť po tučnom a zároveň dovolíte vášmu telu chudnúť.

 

Národ, kde je zdravie prirodzenosťou

Zdravotné účinky kokosového oleja môže potvrdiť aj národ žijúci v oblasti Južného Pacifiku. Národ Tokelau žije na malom ostrovčeku v tropickej oblasti, kde samozrejme rastie veľa kokosových orechov. Bežná výživa týchto domorodcov sa skladá prevažne z kokosových orechov. Vedeckou štúdiou bolo zistené, že títo ľudia netrpia srdcovým ochorením (kokosový olej neupcháva cievy a pôsobí priaznivo na srdce) a sú dokonale zdraví až do vysokého veku. Je to tým, že až 60% ich kalórií prijímajú z kokosových orechov. Národ Tokelau sa tak radí k najväčším konzumentom nasýtených tukov na svete. Nezakazujte si to, čo je pre nás prospešné. Naopak užívajme si toho, že sa môžeme napchať a ešte k tomu byť zdraví.

 

 

 

Archív noviniek

Späť hore